STS Sävar Turbo Site

:: TURBOSYSTEMETS GRUNDER : Grenrör (forts) ::

<-- Föregående sida:
3. Grenrör
Nästa sida: -->
5. Wastegate

images/teori/turbogrunder/tn/teo5.jpg

Som ett annat exempel kan vi kolla på mitt nya grenrör (ovan). Detta klarar betydligt vassare kamprofiler (högre effekt/liter). Denna typ av grenrör är mycket svåra att beräkna rent matematiskt, det handlar bland annat om olika stora gas/ljud-puffar och ljudets hastighet i olika temperaturer och tryck, som är olika i nästan alla turbomotorer till skillnad mot sugmotorer där det finns enkla formler att tillgå. (Kanske någon teoretiker kan förklara för oss bönder?) Men i stället för att räkna ihjäl oss har vi tillsammans custom-byggt ca 17 olika turbogrenrör på våra bilar, allt ifrån korta och tunna till väldigt långa och grova.
Jonas Sandström (10.98 Amazonen) leder med 5 st, jag kommer på en andra plats med tre grenrör. Man kan säga att vi provat oss fram mer än dom flesta.

Det vi kommit fram till är att medel långa rör som är 55-75cm långa, där alla rör är lika långa fungerar bäst.

Innerdiametern på avgasrören ökar om laddtrycket ökar eller om avgastrycket minskar. En bra början kan vara 42.5 mm ID på 2000cc motorer och 47 mm ID på 2300cc motorer.

<-- Föregående sida:
3. Grenrör
Nästa sida: -->
5. Wastegate
© www.savarturbo.se 2004