STS Sävar Turbo Site

:: TOPPAR OCH FLöDEN : Förbränningsrummet ::

<-- Föregående sida:
3. Utformning
Nästa sida: -->
5. Bilder och diagram

Förbränningsrummet

Går vi sen över till förbränningsrummet börjar vi med den så kallade squish-arean som är området i förbränningsrummet som kommer närmast kolven. Den har som uppgift att snabba upp förbränningen genom att röra om luften så mycket som möjligt under förbränningsfasen så att bränsle/luft-blandningen både blandas bättre och brinner så fort som möjligt just efter kolven vänt neråt.

Man eftersträvar en snabb förbränning i början av kolvens nedgång på grund av att man då får högre maxtryck, eller topptryck som man säger i lite finare kretsar. Detta gör att verkningsgraden ökar, man får helt enkelt mer effekt av den bränsle-/luftmängd man har lyckats få in i motorn. Tyvärr så kan man få lite för mycket topptryck i en värre sorts turbomotor, speciellt med 98 oktan. Då fungerar den oftast bättre med lite öppnare förbränningsrum, speciellt på kalla insugningssidan.

Lite mer klämspalt ca 2 mm rekommenderas också istället för ca 0.8-1 mm som lite snällare turbo motorer och sug motorer gillar. Det sänker effekten lite (på ett givet laddtryck) men gör motorn mer spiktålig så högre laddtryck med mer effekt som resultat kan användas.

Här kan man också ifrågasätta valet av långa vevstakar på race-motorer med turbo och högt laddtryck, som många förespråkar, då dessa gör att kolven går sakta vid övre dödpunkt och höjer topptrycket. Med kortare stakar kan man hålla det maximala cylindertryck som motorn klarar en längre tid, max-trycket följer med kolven ned och medeltrycket ökar under förbränningen:

BMEP = Break Mean Effective Pressure

Slutligen så har jag bestämt att denna teoridel 3 inte ska innehålla ingående specifika råd och tips för olika toppar, det får komma senare.

Hoppas i alla fall att grund-teori-delen av toppar/flöden var läsvärd!

Frågor och funderingar lämnas på forumet som vanligt!

/Jens Gustavsson

<-- Föregående sida:
3. Utformning
Nästa sida: -->
5. Bilder och diagram
© www.savarturbo.se 2004